Jóga a hubnutí

Jóga není jen cvičením, které prospívá lidskému tělu i duši, dokonce díky ní můžete i zhubnout! Existují výzkumy, které jógu řadí mezi aerobní cvičení a uvádějí, že během minuty cvičení lze spálit 5-9 kalorií. Jógou lze dokonce odbourávat nadbytečná kila efektivněji, než jinými sporty. Např. při vysoce aerobních činnostech, jako je spinning, spaluje tělo cca 90% sacharidů, 5% bílkovin, ale pouze 5% tuků.  Při power józe pracuje tělo i izometricky (delší výdrž, sval se nezkracuje) a spaluje se tak více tuků.


Výhody jógy 
Cílem pravidelného cvičení jógy je navození harmonie těla a mysli. Jóga zatěžuje souměrně svaly celého těla, zlepšuje  flexibilitu, sílu, zachovává přirozenou hybnost kloubů, vyrovnává skoliotické držení těla, zlepšuje pohyblivost a pružnost páteře, pozitivně ovlivňuje průtok energie tělem, peristaltiku, trávení, působí i na vnitřní prostředí a procesy těla. Zachovává elasticitu kůže a pomáhá mj. v prevenci tvorby vrásek. Jóga vaše tělo posiluje, ale svaly nejsou zkráceny, jsou naopak dlouhé, štíhlé, vizuálně prodloužené a vytvářejí krásné linie těla. Mnohé pozice jsou zaměřeny i přímo na boj s tukovými „polštářky“ v kritických oblastech břicha, boků atd. Při power józe navíc  „vypnete“ hlavu, vyčistíte ji a načerpáte energii.


Vliv na vnitřní procesy těla
Hluboký dech, který je základním předpokladem pro správné cvičení jógy, aktivuje veškeré vnitřní procesy v těle, dokáže nepřímo ovlivnit i hloubku metabolismu v těle, a tak dospět ke tvarování postavy a ztrátě nadbytečných kilogramů. Ásany (pozice v józe) jsou propojeny s akupresurními body, při cvičení (především během výdrží a za plného jógového dechu) jsou tyto body stimulovány  a dochází k ovlivnění činnosti žláz s vnitřní sekrecí. Tyto žlázy se podílejí na udržování optimální hladiny hormonů v těle, které ovlivňují mj. i metabolické procesy, trávení, vylučování. Můžete tak upravit své chutě (nejen nechutenství, ale i pocity hladu a „žravost“) a nastartovat metabolismus k vyššímu výkonu, lepšímu spalování. Stlačením bodů v jednotlivých pozicích ovlivníte i krevní tlak, krevní oběh, nervovou činnost a mnoho dalších procesů v lidském těle. Po zrušení pozice dojde k uvolnění místa, které bylo stlačeno, toto místo je zalito okysličenou krví, „oživeno“. 


Pozitivní myšlení
Díky józe se naučíte více vnímat své tělo, mít ho rádi, naleznete pocit harmonie těla i mysli, což je základním předpokladem pro bezpečné a účinné hubnutí. Jídlo je součástí našeho života, jídlo může být i pohoda a radost, tak proč z něho dělat peklo. Pokud smýšlíte negativně („Jsem tlustá/tlustý, všechno je na nic…“), vaše podvědomí si toto vše ukládá a blokují se procesy, které vám umožní hubnout bez „jo-jo efektu“.  Umírněný stravovací režim, pravidelný pohyb alespoň 3x týdně (např. jóga v kombinaci s chůzí, během, tancem, plaváním, čímkoli, co vám dělá radost) a pozitivní myšlení, vám přinese nejen lepší postavu, ale i příjemnou změnu životního stylu. Kdo však očekává, že si zajde 1x týdně na hodinu jógy, bude pokračovat s přejídáním nebo jinak nevhodným jídelníčkem … a zhubne… čeká marně! Hubnutí nesmí také být jen záměrem, tématem hovoru, nehledejte výmluvy a něco pro hubnutí opravdu dělejte! Zapomeňte také na nereálné vzory podvyživených modelek, vaše tělo nemusí být kost a kůže nebo naopak samý prorýsovaný mohutný sval, a přesto může být krásné, můžete ho mít rádi. Nespěchejte a nezapomínejte při hubnutí i na odpočinek.


Bikram jóga
Další možností, jak zhubnout, je např. i bikram jóga. Tento styl jógy se cvičí v místnosti vyhřáté na 37 až 41 stupňů s minimální vlhkostí 40 %. Se stoupající teplotou se jógová praxe stává intenzivnější a má mnohem hlubší účinky. Cévy se rozšiřují, svaly uvolňují a dovolí tak tělu protáhnout se do maximálních poloh, aniž by hrozilo svalové zranění nebo křeč. Během lekcí navíc dochází díky vysokým teplotám k silnému pocení a potažmo ke zvýšené detoxikaci vnitřních orgánů a velmi rychle se vylepšuje flexibilita svalů, vytrvalost i odolnost organismu. Pročišťuje se lymfatický systém a stimulují se endokrinní žlázy, zvyšuje se kapacita plic, posiluje srdeční činnost a zklidňuje mysl. Při cvičení v horku dochází nejen k velmi rychlému vylepšení fyzické kondice, ale i maximálnímu spalování kalorií. Za 90 minut hot-jógy údajně spálí vaše tělo až 1200 kalorií. Tak jako však platí, že cvičení jógy je jen pro zdravé osoby,  před první hodinou bikram jógy bych doporučila přímo konzultaci s vaším ošetřujícím lékařem.


Krásné tělo a pohodovou mysl!

Ivona Pobežalová